
Jak dlouho vám trvalo, než jste si vybrali tu správnou barevnou paletku pro osobní brand? Jak jste věděli, že je to ta správná barevná paletka? A jak často jste ji změnili? A co vůbec znamenají barvy v osobním brandu? Dokážete s jistotou zdůvodnit, proč máte zrovna tyto barvy?
Hodně otázek najednou, já vím. Barvy totiž nepůsobí jenom na naše oko, ale také v nás vyvolávají pocity. Na některé vizuály se díváme rádi, jiné v nás budí rozporuplné pocity. Někdy si všimneme, že něco neladí, nepatří tam, křící nebo překáží. Jak to tedy udělat tak, aby barvy perfektně vystihovaly nejen kdo jste, ale především našeptávaly klientům, že jste pro ně ta správná volba.
Červená je akční a modrá uklidňuje, je to tak?
Kdyby to bylo tak jednoduché, tak tento článek nečtete. Můžete mít totiž červenou, která bude ve studeném tónu a naopak modrou, která bude mít teplý odstín. Nevnímáme jen barvy, vnímáme celek. Např. na webu si budete podvědomě všímat zaoblení tlačítek, stylu písma i světla na fotografiích. Na tiskovinách typu vizitka či leták si budete všímat, jestli vše barevně ladí a je to dobře čitelné. Hm, a teď jak to všechno poskládat? A vůbec jaké barvy vybrat?

Nejde jen o barvy…
Kdybych se vás zeptala, kterým filmovým či knižním hrdinou jste, pravděpodobně byste si vybrali někoho, jehož chování obdivujete a je vám velmi podobné. Takto nějak fungují archetypy značek. Veselé lentilky jsou archetyp Šašek, romantická Julie je archetyp Milenec a vojín Rayen je archetypem Jeden z nás.

Archetyp značky a barvy
K archetypům se také přirozeně pojí různé barevní asociace. Archetyp Pečovatel byste si těžko spojili se sytě rudou či černou. Také není náhoda, že se většina pojišťoven prezentuje v modrých barvách. Můžete si vybrat barevnou paletku na základě doporučení pro váš archetyp, ale s barevnou psychologií můžete jít mnohem dál.
Jak konkrétně funguje psychologie barev v osobním brandu?
Vše vychází z přírody a rytmu ročního období. Vezměme si jako příklad zimu. Můžete zažít zimní den plný slunce a třpytivého sněhu a také den plný mlhy a mrazivého počasí. Zima je plná kontrastů. Rostliny, které přežívají zimu jsou velmi odolné. Obnažené stromy se majestátně tyčí k nebi a dominují krajině.
Kde se zrodil koncept psychologie barev v brandingu?
Jedná se anglickou záležitost. Angela Wright v pedesátých a šedesátých letech pečlivě dokumentovala barvy v přírodě během celého roku. Vyvodila z toho systém psychologie barev, který převedla do oblasti brandigu Fiona Humberstone. Osobně jsem u Fiony absolvovala všechny workshopy na téma psychologie barev a musím říct, že to má nesmírný dopad na mou práci a obchodní výsledky mých klientů.

Podle čeho vybrat ty správné barvy?
Než se vrhnete na výběr barev, hledejte odpovědi sami v sobě, jací ve skutečnosti jste a jak se to projevuje v nabídce vašich služeb, komunikaci směrem ke klientům a vašemu jednání. Klientům pokládám mnoho otázek, které směřují k pravé podstatě osobního brandu.
Otázek je mnohem víc. Odpovědi na ně nám pomáhají ujasnit si vizi a strategii osobního brandu – tj. mapu, podle které se vydáte na cestu.
Z jakých prvků se skládá vizuální styl osobní značky?
Když správně zvolíte styl, který odpovídá vaší jedinečnosti, budete klientům vysílat správný signál. Podvědomě je zaujmete, rychleji si s vámi vytvoří emoční vazbu. Proto je důležité, abyste:
- Dobře vybrali logo (jsem velkým fanouškem jednoduchého loga z písmen)
- Zvolili správné písmo, které koresponduje s vaší osobností
- Věnovali pozornost brandovým fotografiím
- Promysleli styl fotografií a obrázků
- Zvolili barvy, které k vám patří a zaujmou klienty
- Měli jasno v komunikačním stylu, pozor nebavíme se tady jen o tom, jestli budete klientům tykat nebo vykat.

Co znamená každé roční období v psychologii barev osobního brandu?
U každého z nás bude převažovat jedno z ročních období. S klientů se bedlivě ptám a zkoumám, které roční období vystihuje jejich osobnost nejvíc.
Jarní brand – hravost, radost, optimismu, kreativa, přátelství, smích
Létní brand – odbornost, stálost, elegance, expertýza, elegance, praktičnost
Podzimní brand – hojnost, inspirace, energie, budování komunit, vřelost
Zimní brand – luxus, vizionářky, tah na branku, rozhodnost, odolnost
Co všechno vám přinese vizuální styl, který je v souladu s vašimi hodnotami a jedninečností?
Vizuální identita, která bude čerpat z vašich silných stránek vám bude sloužit roky
Když měníte často brandové barvy, máte problém s pochopením podstaty vašeho podnikaní, nemáte jasnou vizi, tápete v klientech, službách, které chcete nabízet. Nejste konzistentní v tom, jak se prezentujete klientům a sami se v tom necíte dobře. Potřebujete si ujasnit, kým v podnikání jste a co ve skutečnosti z pravé podstaty nabízíte a také to zhmotnit v brandu, který budes s vašimi klienty skutečně rezonovat.
Zajímá Vás, jak lépe uchopit vaše poslání a dát vašemu správný vizuální styl? Pojďme se k tomu sejít.

e-book zdarma
10 kroků k vybudování osobní značky úspěšného kouče
Netušili jste, co všechno budete muset dělat, když jste se rozhodovali, že se pustíte do koučování na volné noze?
Abyste se lépe ukotvili v osobní značce, napsala jsem tento e-book.
10 minut čtení, 10 kroků a 10 konkrétních akčních bodů, abyte se posovali rychleji a neztráceli se v tom.