Potřebujete delší konzultaci za výhodnout cenu?  Nenechte si ujít Brand day.

Cítíte, že jste vyrostli ze starých brandových barev? Máte jiné klienty, než jste měli na začátku podnikání? Chcete zdražit nabídku vašich služeb? Chcete nabízet vaše služby jiným způsobem? Chcete se posunout na další úroveň ve vašem podnikání?

Možná chcete své podnikání změnit od základu, možná jste už začali dělat dílčí změny, ale teď s úžasem zjištujete, jak moc komplexní tyto změny jsou.

Co je to rebrand(ing)? 

Jak poznáte, že změny, které se chystáte udělat, představují rebrand, anebo se pouštíte jen do drobných úprav, které jsou spíše refreshem osobní značky? Nejprve si udělejme si pořádek v pojmech.

Rebrand = rebranding

Hluboká komplexní změna, kdy měníte cílovou skupinu, výrazně měníte nabídku služeb a aby tato změna byla dobře rozpoznatelná navenek měníte také vizuální identitu.

Refresh osobní značky

Vylepšení současného designu osobní značky. Třeba mírně měníte barevnou paletku nebo upravujete logo. Změna se netýká změny zaměření vašich služeb, vaše zaměření na stejnou cílovou skupinu stále zůstává.  

Kdy je dobré o rebrandu uvažovat? 

Důvodu můžete mít mnoho, často to není jen jeden důvod, ale kombinace více pohnutek najednou, které vás nutí od základu překopat vaše podnikání. Nejčastější důvody k rebrandu osobní značky:

  • Měníte cílovou skupinu – např. se chcete více specializovat na firemní klienty.
  • Posouváte se na seniornější úroveň v podnikání – s tím může souviset zvyšování cen a to dost dobře nebude fungovat, pokud něco neuděláte s vizuální identitou, úpravou webových stránek apod.
  • Měníte zaměření – ponecháváte si klienty na individuální koučink, ale místo zaměření na začínající podnikatelky se chcete více orientovat na seniornější podnikatelky, které vyžadují úplně jiné služby.
  • Potřebujete se výrazně odlišit od konkurence – už jste si našli vlastní styl v podnikání a chcete, aby to bylo zřetelně vidět.

Co všechno rebrand osobní značky obnáší?

V prvé řadě by tomu mělo předcházet hluboké zamyšlení na podstatou toho, kdo jste, co ve skutečnosti nabízíte a komu to chcete nabízet. S oblibou zmiňuji Baťův citát:

„ Nejdříve poznej sám sebe, až potom buduj velkou firmu.“

Bez těchto pevných základů by nemělo smysl se pouštět do dalších navazujících aktivit, které obnášejí:

Je toho hodně najednou, že? Pokud jde o osobní značku, můžete tyto kroky dělat postupně a klienty na změnu průběžně připravovat. Nemusíte čekat, až bude celý rebrand hotový.

  • Nová vize osobní značky
  • Zamyšlení na novou vizuální indetitou
  • Tón hlasu, jakým promlouváme ke klientům
  • Vytvoření nové nabídky služeb, včetně vypracovaní cenové nabídky
  • Kompletně přepsat všechny texty na webu
  • Nové brandové fotografie
  • Změna v propagaci
  • Nová obsahová strategie

Zdá se vám, že je toho hodně, co je potřeba udělat? Pokud jde o osobní značku, můžete tyto kroky dělat postupně a klienty na změnu průběžně připravovat. Nemusíte čekat, až bude celý rebrand hotový.

Děláte rebrand, ale nevíte o tom?

Pustili jste se do předělání webu a najednou zjišťujete, že je to větší sousto než jen vyměnit fotky a přepsat texty na webu? Nebo jste přišli za grafikem, že potřebujete nové logo a on se vás ptá na otázky, které jsou spojené s pravou podstatou osobní značky?

Někdy je to s rebrandem osobní značky podobné jako s rekonstrukcí koupelny ve starém domě, najednou zjišťujete, že nejde jen vyměnit vanu a kachličky, ale i ty trubky se musí předělat a s nimi rozkopat celý dům.

Tip: Když nechcete dělat radikalní změny, ale víte, že přesto potřebujete něco pozměnit, zkuste se na to dívat očima klientů.

  • Jaké jsou jejich potřeby, co nejvíc ocení, když změníte?
  • Jaké klienty máte teď a jaké byste chtěli mít?
  • Běžte na to minimalisticky a udělejte jen ty nejdůležitější změny.

Jak postupovat při rebrandu?

Nejprve si uvědomte, proč vůbec se chcete do rebrandu pouštět. Často slyším, že rebrand klient chce udělat proto, aby držel krok s konkurencí, která nedávno rebrand udělala. To asi není ten nejlepší důvod, proč se do rebrandu pouštět. Pro začátek se je dobré položit si tyto otázky:

 Nejdříve začněte sami u sebe.

Jaké máte silné stránky?

Jako je vaše unikátní hodnota? 

Jakou máte konkurenci?

Co děláte jinak než vaše konkurence?

Jakou máte vizi o vašem podnikání?

Která konkrétní změna vám přinese největší užitek?

Jak se na rebrand připravit?

Zeptejte se sami sebe, zda máte opravdu důvod se do rebrandu pouštět.  Dále zvažte vaše časové možnosti. Rebrand se nedá udělat za týden.  Roli hrají také finance, připravte si rozpočet. Mějte jasno v těchto třech bodech: 

1. Vím, kde je moje místo na trhu. Znám dobře sám/a sebe a vím, co přirozeně dělám jinak než konkurence. 

2. Vím, jaké konkrétní cíle rebrandem sleduji. 

3. Znám dobře mé klienty. Mám za sebou rozhovory se stávajícími zákazníky i budoucími zákazníky.

Co vás může na rebrandu překvapit?

Loni v létě jsem se do rebrandu pustila a hned po prvním týdnu jsem měla nového kamaráda – zabydlel se u nás doma impostor syndrom (syndrom podvodníka). Pocity martnosti, nedostatek sebevědomí a silná představa, že konkurence je milionkrát lepší než já, mě uvrhly do bažiny seblítosti, ze které bylo těžké se pohnout dál. 

Impostor syndrom je typický pro kreativce a lidi z podnikatelského prostředí. Sami si na sebe vytváříme tlak a shazujeme si sebevědomí. Jak postupovat, když si myslíte, že jste se stali obětí impostor syndromu? Obejměte  vašeho nového kamaráda a poděkujte mu za to, že vám připomíná, jak tvrdě na sobě pracujete. 

Jak poznáte, že se rebrand povedl? 

Měli byste to hlavně poznat finančně. Měřte si tržby, návštěvnost webu, čtenost blogových článků a vnímejte také to, co o vás říkají klienti, především ti klienti, se kterými se vám nejlépe spolupracuje.

Cítíte, že potřebujete v podnikání udělat změnu? 

Nabízím hloubkový pohled na vaše podnikání. Nejde o rychlou konzultaci, ze které byste odcházeli přehlcení. Jde o den pro vaši osobní značku, kdy vám dám potřebnou péči, abyste si více uvědomili vaši unikátní hodnotu.  S oblibou tomu říkám, že vybudujeme základy vaší osobní značky. 

Reference

“Řešila jsem rebrand a potřebovala jsem si kompletně nadesignovat novou nabídku všech služeb. Brand day mi pomohl novou nabídku služeb dotáhnout do konce. Rozjet online kurz už byla hračka, protože jsem věděla,  na jakých základech svou osobní značku stavím.“

Olga Pohl

UX writerka, copywriterka a autorka kurzu Copy výzva

Pavlína Olšáková

Strategie, marketing&webdesign pro kouče a lektory

Jsem specialistka na osobní brand, pomůžu vám, když potřebujete od základu vybudovat silnou osobní značku kouče či lektora. Prohlédněte si nabídku služeb.