Cítíte, že jste vyrostli ze starých brandových barev? Máte jiné klienty, než jste měli na začátku podnikání? Chcete zdražit nabídku vašich služeb? Chcete nabízet vaše služby jiným způsobem? Chcete se posunout na další úroveň ve vašem podnikání?

Možná chcete své podnikání změnit od základu, možná jste už začali dělat dílčí změny, ale teď s úžasem zjištujete, jak moc komplexní tyto změny jsou.

Co je to rebrand(ing)? 

Jak poznáte, že změny, které se chystáte udělat, představují rebrand, anebo se pouštíte jen do drobných úprav, které jsou spíše refreshem osobní značky? Nejprve si udělejme si pořádek v pojmech.

Rebrand = rebranding

Hluboká komplexní změna, kdy měníte cílovou skupinu, výrazně měníte nabídku služeb a aby tato změna byla dobře rozpoznatelná navenek měníte také vizuální identitu.

Refresh osobní značky

Vylepšení současného designu osobní značky. Třeba mírně měníte barevnou paletku nebo upravujete logo. Změna se netýká změny zaměření vašich služeb, vaše zaměření na stejnou cílovou skupinu stále zůstává.  

Kdy je dobré o rebrandu uvažovat? 

Důvodu můžete mít mnoho, často to není jen jeden důvod, ale kombinace více pohnutek najednou, které vás nutí od základu překopat vaše podnikání. Nejčastější důvody k rebrandu osobní značky:

  • Měníte cílovou skupinu – např. se chcete více specializovat na firemní klienty.
  • Posouváte se na seniornější úroveň v podnikání – s tím může souviset zvyšování cen a to dost dobře nebude fungovat, pokud něco neuděláte s vizuální identitou, úpravou webových stránek apod.
  • Měníte zaměření – např. ponecháváte si klienty na individuální koučink, ale místo zaměření na začínající podnikatelky se chcete více orientovat na seniornější podnikatelky, které vyžadují úplně jiné služby.
  • Potřebujete se výrazně odlišit od konkurence – nasbírali jste zkušenosti, už jste si našli vlastní styl v podnikání a chcete, aby to bylo zřetelně vidět.

Co všechno rebrand osobní značky obnáší?

V prvé řadě by tomu mělo předcházet hluboké zamyšlení na podstatou toho, kdo jste, co ve skutečnosti nabízíte a komu to chcete nabízet. S oblibou zmiňuji Baťův citát:

„ Nejdříve poznej sám sebe, až potom buduj velkou firmu.“

Bez těchto pevných základů by nemělo smysl se pouštět do dalších navazujících aktivit, které obnášejí:

  • Nová vize osobní značky
  • Zamyšlení na novou vizuální indetitou
  • Tón hlasu, jakým promlouváme ke klientům
  • Vytvoření nové nabídky služeb, včetně vypracovaní cenové nabídky
  • Kompletně přepsat všechny texty na webu
  • Nové brandové fotografie
  • Nová obsahová strategie a propagace

Zdá se vám, že je toho hodně, co je potřeba udělat? Pokud jde o osobní značku, můžete tyto kroky dělat postupně a klienty na změnu průběžně připravovat. Nemusíte čekat, až bude celý rebrand hotový.

Děláte rebrand, ale nevíte o tom?

Pustili jste se do předělání webu a najednou zjišťujete, že je to větší sousto než jen vyměnit fotky a přepsat texty na webu? Nebo jste přišli za grafikem, že potřebujete nové logo a on se vás ptá na otázky, které jsou spojené s pravou podstatou osobní značky?

Někdy je to s rebrandem osobní značky podobné jako s rekonstrukcí koupelny ve starém domě, najednou zjišťujete, že nejde jen vyměnit vanu a kachličky, ale potřebujete novou kanalizaci a to už obnáší rozkopat celý dům. 

Tip: Když nechcete dělat radikalní změny, ale víte, že přesto potřebujete něco pozměnit, zkuste se na to dívat očima klientů.

  • Jaké jsou jejich potřeby, co nejvíc ocení, když změníte?
  • Jaké klienty máte teď a jaké byste chtěli mít?
  • Běžte na to minimalisticky a udělejte jen ty nejdůležitější změny.

Jak postupovat při rebrandu?

Nejprve si uvědomte, proč vůbec se chcete do rebrandu pouštět. Máte na to finanční a časovou kapacitu? Co by vám měl rebrand přinést? Určitě doporučuji, abyste si nastavili cíle v podobě čísel např. zvýšení ročního obratu o 50%. Jakmile máte jasno v těchto bodech, můžete pustit do rebrandu. 

1. Začněte u sebe

Jaké jsou vaše hodnoty, silné stránky a jaká je vaše vize? 

2. Zákazník a trh

Průzkum trhu, informace o zákaznících a stanovení profilu ideálního zákazníka. 

3. Osobnost značky a vizuální styl

Osobnost i tonalita značky v osobním brandu se z velké míry odvíjí od vás samotných, tady je důležité zaměřit se na vaše silné stránky. Na to navazuje vizuální styl a obsah na sociální sítě, který bude dávat smysl především vašim klientům.

 

Jak se na rebrand připravit?

Zeptejte se sami sebe, zda máte opravdu důvod se do rebrandu pouštět.  Dále zvažte vaše časové možnosti. Rebrand se nedá udělat za týden.  Roli hrají také finance, připravte si rozpočet. Mějte jasno v těchto třech bodech: 

1. Vím, kde je moje místo na trhu. Znám dobře sám/a sebe a vím, co přirozeně dělám jinak než konkurence. 

2. Vím, jaké konkrétní cíle rebrandem sleduji. 

3. Znám dobře mé klienty. Mám za sebou rozhovory se stávajícími zákazníky i budoucími zákazníky.

Co vás může na rebrandu překvapit?

Předloni v létě jsem se do rebrandu pustila a hned po prvním týdnu jsem měla nového kamaráda – zabydlel se u nás doma impostor syndrom (syndrom podvodníka). Pocity martnosti, nedostatek sebevědomí a silná představa, že konkurence je milionkrát lepší než já, mě uváděly do stavu nečinnosti. 

Impostor syndrom je typický pro kreativce a lidi z podnikatelského prostředí. Sami si na sebe vytváříme tlak a shazujeme si sebevědomí. Jak postupovat, když si myslíte, že jste se stali obětí impostor syndromu? Obejměte  vašeho nového kamaráda a poděkujte mu za to, že vám připomíná, jak tvrdě na sobě pracujete. 

Rebrand  osobní značky je cilitlivé téma a je dobře, když se tímto procesem necháte provést odborníkem z praxe. 

Jak poznáte, že se rebrand povedl? 

Měli byste to hlavně poznat finančně. Měřte si tržby, návštěvnost webu, čtenost blogových článků a vnímejte také to, co o vás říkají klienti, především ti klienti, se kterými se vám nejlépe spolupracuje.

Cítíte, že potřebujete v podnikání udělat změnu? 

Nabízím hloubkový pohled na vaše podnikání. Nejde o rychlou konzultaci, ze které byste odcházeli přehlcení. Jde o den pro vaši osobní značku, kdy vám dám potřebnou péči, abyste si více uvědomili vaši unikátní hodnotu.  S oblibou tomu říkám, že vybetonujeme základy vaší osobní značky. 

Reference

“Řešila jsem rebrand a potřebovala jsem si kompletně nadesignovat novou nabídku všech služeb. Brand day mi pomohl novou nabídku služeb dotáhnout do konce. Rozjet online kurz už byla hračka, protože jsem věděla,  na jakých základech svou osobní značku stavím.“

Olga Pohl

UX writerka, copywriterka a autorka kurzu Copy výzva

Pomáhám koučům, terapeutům, konzultantům s budováním osobní značky

Jmenuji se Pavlína Olšáková. Odjakživa mě bavilo všímat si,  v čem jsou ostatní nejlepší a motivovat je k tomu, se svému poslání skutečně věnovali. Pomůžu vám se strategií osobního brandu a také vše můžeme dotáhnout do konce, protože mě baví nejen konzultace, ale také samotná realizace vizuální identity a webových stránek. 

e-book zdarma

10 kroků k vybudování osobní značky úspěšného kouče

Netušili jste, co všechno budete muset dělat, když jste se rozhodovali, že se pustíte do koučování na volné noze? 

Abyste se lépe ukotvili v osobní značce, napsala jsem tento e-book. 

10 minut čtení, 10 kroků a 10 konkrétních akčních bodů, abyte se posovali rychleji a neztráceli se v tom.