Potřebujete delší konzultaci za výhodnout cenu?  Nenechte si ujít Brand day.

Říkáte si, že letos budete mít konečně solidní marketingový plán? Tak, jo pojďme se podívat, jak naplánovat podnikání ve službách a ještě k tomu dosáhnout očekáváných cílů. 

Co je to marketingový plán? 

Jednoduše řečeno jde o plán, který shrnuje, co nabízíte, jaká je přidaná hodnota pro klienty, za jaké ceny služby prodáváte a jak dosáhnete toho, že klienti budou nabízené služby kupovat v takém rozsahu, že se nejen uživíte, ale dojde k růstu vašeho podnikání. V marketingovém plánu si vytyčíte prodejní cíle a cestu, jak se k nim dostanete. 

Začněte s vizí

Nemá smysl se pouštět do velkých projektů, když neznáme vlastní proč a nevíme, kam kráčíme. Když máme jasnou vizi o tom, kam se chceme v našem podnikání posunout a jak chceme být užiteční světu, vše se lépe plánuje. Navíc nás dobře zpracovaná vize podrží i ve chvílích, kdy přijde únava či osobní krize.

„Nejdřív poznej sám sebe, až potom začni budovat firmu.“ Tomáš Baťa

Uveďte tři nejdůležitější věci z vaší vize do praxe

„Vypadá to, že jsem se stal úspěšným přes noc. Ve skutečnosti to byla pořádně dlouhá noc, která trvala několik desítek let.“ Warren Buffet

Od vize se odvíjejí další dílčí projekty a plány. Tady už jde o porcování slona. Vezmeme si jeden z cílů v naší vizi a rozepíšeme si, které kroky jsou potřeba k tomu, abychom se k cíli dostali. Vůbec není špatné stanovit si milníky a zasadit je do časového harmonogramu. Můžete si položit tyto otázky:

Co z mé vize bych chtěl/a uskutečnit letos?

Co zvládnu uskutečnit do Velikonoc/začátku léta/do Vánoc?

Jaké zdroje k tomu potřebuji?

Kdy se těmto projektům budu věnovat na týdenní bázi?

„Věděla jsem, že chci napsat knihu. Byla jsem rozhodnutá, že ji do Velikonoc napíšu. Vstávala jsem o hodinu dříve než celá domácnost a psala hodinu každé ráno. Každý den, když šla malá Poppy po obědě spát, jsem opět sedla a hodinu psala. Byla to moje priorita a termín byl jasně daný. Podařilo se mi to. Vždy se držím vize, ale plánuji hlavně kvartálně, dovoluje mi to posouvat se mnohem rychleji a nebrzdím sama sebe.“ Fiona Humberstone

Sestavte portfolio služeb na základě marketingového mixu

Pokud už máte rozjeté podnikání, udělejte si malý audit nabízených služeb.

Které ze služeb nabízím?

Které se prodávají nejvíc?

Jak se o nich lidé dozví?

Co bych chtěla do portfolia služeb zařadit?

Lze některou ze služeb rozdělit a nabízet jiným způsobem (upsell)?

Chci služby v letošním roce rozšiřovat nebo naopak zeštíhlovat?

 Je dobré také přemýšlet, co může na jednotlivé služby navazovat – tzv. upsell. Například nabízíte konzultaci a na ni můžete navazovat pravidelným mentoringem či mastermindem.

Pokud začínáte podnikat, je dobré se zaměřit na jedenu službu a opřít veškerou svou energii do propagace a prodeje této služby. Doporučuji zaměřit se na propagaci formou sdílení hodnotného obsahu zdarma. Začnete tak postupně s budováním důvěry u vašich potenciálních zákazníků. Služby můžete postupně rozšiřovat.  Časem budete získávat další zkušenosti a reference od vašich zákazníků.

Marketingový mix = je spojení základních marketingových nástrojů, které používáme k tomu, abychom dosáhli obchodních cílů.

Při navrhování služeb myslete především na tyto základní prvky marketingového mixu:

  • Služba a její unikátní hodnota pro zákazníka
  • Komunikace aneb jak se klient o službě dozví
  • Cena
  • Procesy aneb zaměření na to, jak je služba poskytována. 

Finanční plán 

U finančního plánování doporučuji stavět na tom, že znáte veškeré své fixní náklady a víte, jaká je vaše hodinová sazba, pod kterou nemůžete klesnout (pozn. znát svou hodinovou sazbu i když klientům neúčtujete na základě odpracovaných hodin je velmi důležité pro další plánování). Je dobré pracovat s plánem investic a také počítat s tím, že některé měsíce jsou na prodej služeb slabší např. z hlediska sezonnosti.

Kolik potřebuji vydělat ročně/měsíčně, abys mohl/a své plány uskutečnit?

Jaké investice plánuji?

Jaký je odhad prodejů v jednotlivých měsících (rozepsaných podle typu služby)?

    Kvartální plánování, týdenní úkoly a průběžná kontrola

    Marketingový plán si můžeme s velkým entusiasmem napsat a pak taky na něj rychle zapomenout a než se nadějeme je tu zase další konec roku. Skrz každodenní povinnosti, nenadále události a vývoj v našem podnikání je někdy těžké dotáhnout některé věci do konce. Proto je dobré plánovat cíle na jednotlivá čtvrtletí, z nich pak odvozovat cíle na tento měsíc a priority tohoto týdne.

    Existují i různé diáře, které upřednostňují tento způsob plánování. Mě samotné se osvědčilo stanovit si projekty pro rozvoj mého podnikání a soustředit se na ně v předem stanovený den v týdnu, případně si vyhradit hodinku denně, která patří jednomu z rozsáhlejších projektů. Tady mě opět drží nad vodou jasná vize a mé podnikatelské proč.

    Plánujete a kontrolujete neradi? To chápu!

    Pokud patříte mezi lidi, kteří nesnáší plánování, vytváření seznamů úkolů a jedete spíš spontánně, pak mám pro vás také dobrou zprávu. Soustřeďte se na jednu věc, které Vám jde a generuje slušné peníze a tu dělejte pořád dokola. Tohle je recept úspěšné podnikatelky Sara Blakely. Vždy, když se jí někdo zeptá, jestli měla business plán, tak odpoví: „Nikdy jsem neměla byznys plán, prostě jsem to vyrobila, prodala a udělala jsem kolem toho pořádný humbuk a tohle všechno jsem pořád opakovala.“ Nutno dodat, Sara měla vždy jasnou vizi a těžce pod kontrolou všechny finance.

    S novými projekty raději opatrně

    Asi to známe všichni, něco si naplánujeme a ono to ve skutečnosti stojí mnohem víc času i peněz, než jsme původně plánovali. Někdy se necháme strhnout skvělým nápadem a pustíme se ihned do realizace, jenže dotáhnout nápad do konce je někdy fuška. Najednou náš vlak s nápadem vykolejí či se rozjede jiným směrem a my jsme z toho vyčerpaní. Tady je pár otázek, které si pokládám, když mě to láká, abych se pustila do nového podnikatelského projektu.

    Kolik času potřebuji na realizaci?

    Jaké zdroje potřebuji (znalosti, technologie, externí pomoc apod.)?

    Jaký je plánovaný rozpočet a jaká je návratnost tohoto rozpočtu?

    Co mi nový projekt přinese finančně z dlouhodobého hlediska?

    Mám k tomu skutečně časovou kapacitu, abych se projektu věnovala?

    Co dalšího očekávám, že mi tento projekt přinese?

      Shrnutí

      Mějte vizi, plánujte na tři měsíce dopředu. Plány vydnocujte a flexibilně uzpůsobte situaci, ve které se zrovna nachází vaše podnikání.

      Přijďte si ujasnit priority a další akční kroky pro váš úspěšný podnikatelský rok. Ideální je k to mu intenzivní marketingová konzultace, během které budeme mít dostatek času vše naplánovat a prakticky uchopit.

      Pavlína Olšáková

      Strategie, marketing&webdesign pro kouče a lektory

      V roli konzultantky je mým cílem ve vás najít to nejlepší, co v sobě ukrýváte. Umím navnímat vaše potřeby a nasměruji vás na kokrétní akční kroky, které povedou k hmatatelným výsledkům. Z konzultace odejtete s pozitivní energií, zvýšeným sebevědomím a naplněni smyslem vlastního kariérního směřování.  Nemusíme zůstat jen u konzultace, můžete odejít s vizuály k vašemu osobnímu brandu a propacovaným webem. Podívejte se na moji nabídku služeb.