Často na webech koučů tápu, koho vlastně koučují a pro koho se hodí. Je tam totiž napsáno něco ve smyslu, že pomáhají všem, koučují manažery, začínající podnikatele, matky na mateřské, rodiče a taky všechny, kteří se ještě hledají.
Je pochopitelné, že se chce člověk zavděčit všem a obsloužit všechny klienty, kteří se nabízejí. Ale od svého zubaře si necháte udělat jen rutinní zákroky a na rovnátka jdete raději za specialistou. Podobně by to mělo fungovat v koučinku.
Opravdu chcete koučovat všechny?
Každý kouč je jiný, má jiné životní zkušenosti, jiný přístup ke koučování a jiné životní hodnoty. Jistěže správný kouč umí koučovat kohokoliv, ale ruku na srdce, s někým jde koučink hladce a vy cítíte, že máte vše pod kontrolou. Po skončení koučinku máte ten super pocit, že děláte boží práci, že jste pro to byli stvořeni.
Pak jsou zde klienti, se kterými se vám nedaří naladit se na jednu vlnu a nemáte z koučinku dobrý pocit. Možná je to tím, že mezi vámi existuje věková propast, máte jiné hodnoty nebo vás klient nerespektuje, protože vy prostě nemáte čtyři děti, tak nemůžete vědět, jak se ve skutečnosti cítí. Možná vás dost unavuje pomáhat lidem, kteří tápou v rodičovských problémech a raději byste se zaměřili na klienty, kteří řeší kariérní změnu. Umět zacílit na klienty, se kterými se vám dobře pracuje, pomůže nejen vám, ale usnadní rozhodování klientů, kteří budou mít hned zkraje jasno, proč volat zrovna vám.
Co vám přinese zacílení na ideálního zákazníka?
Cílení na konkrétního zákazníka, (tzv. marketingovou personu), konkrétní příklad klienta, se kterým se vám dobře pracuje a hlavně je ochoten bez váhání platit za vaše služby, vám může zásadním způsobem ulehčit život hned v několika oblastech:
– Budete vědět, jak s klienty komunikovat.
– Klienti budou vědět, pro koho pracujete, zda jsou na vašem webu správně a mají zůstat.
– Ulehčíte si práci, místo toho, abyste mluvili tzv. na všechny, budete promlouvat k cílové skupině jazykem jejího vlastního kmene.
– Přiblížíte se k platícím klientům, najdou se na vašem webu jako v zrcadle a budou si říkat, jo, přesně takového kouče hledám!
– Budete pracovat s klienty, se kterými vám je dobře, zvýšíte i vaši vlastní spokojenost a pocit úspěšnosti.
– Specializace se časem může promítnout i do vaší ceny.
– Už nebude muset klienty odmítat, protože se na vás nebudou obracet klienti, se kterými nechcete spolupracovat.
– Budete v lidech budit větší důvěru, protože se stanete tím konkrétním koučem/lektorem pro konkrétní oblast.
Jak správně zacílit?
Ve své podstatě je to velmi jednoduché. Udělejte si čas a prostor a sepište si vše o klientovi/klientce, se kterou se vám dosud spolupracovalo nejlépe, a voilá, vaše marketingová persona je na světě.
Popište svého ideálního klienta do detailu, přesně jako byste vaší nejlepší kamarádce dohazovali svého kamaráda pro rande naslepo. Klienta popisujte barvitě včetně všech plusů a mínusů. Jde totiž o to, abyste pod ideálním klientem viděli konkrétního člověka, znali jeho úzkosti, strachy, ambice, spouštěče dobrých i špatných nálad…
Kromě základních demografických údajů nezapomeňte na detaily typu top pět životních hodnot, noční můry, které je budí ze spaní, i nesplněné životní sny, které chtějí uskutečnit. Jak se dopracovat k profilu ideálního klienta popisuji v online kurzu zdarma.
Co když se nechcete vzdát všech klientů?
Pochopitelně, každý má strach se zaměřit jen na typ ideálního klienta a hlavou se vám bude honit, zda budete mít těch klientů dost. Můžete začít pozvolna a postupně neoslovovat cílové skupiny, se kterými se vám zas až tak dobře nespolupracuje.
Postupně přijdete na to, že cílení je vlastně ve váš prospěch – sice oslovíte méně potenciálních zákazníků, ale zato to budou ti, u kterých je větší šance, že se vašimi klienty doopravdy stanou. Navíc, nic není definitivní a konečné, svou cílovku můžete měnit stejně tak jako zaměření vašich služeb.
Nejnovější komentáře